två hekto skinka tack! ni har väl inte en smula självförtroende också? ett hekto kanske?

det här med självförtroende är en grej som jag inte fixar. jag menar, mitt självförtroende och självkänsla är näst intill obefintlig. och nu har jag tröttnat rejält på att jag hellre hör mig säga, nej det går bra ändå. nej jag stannar nog hemma eller kommer med en dum lögn.

jag vill aktivt försöka fixa till en smula självförtroende..men har inte en aning om hur jag ska göra detta.

jag är verkligen trött på vem jag är. det är därför jag gett mig fan på att börja träna, komma igång igen. oftast så tror jag en massa saker om mig själv, mest handlar det om at mina vänner egentligen inte tycker om mig. 
detta gör att jag känner mig i vägen och således hellre säger nej än ja vid diverse förfrågningar. 

det finns ju ganska ofta i kvällspressen rubriker som: 10 steg för en bättre självkänsla! men att bara helt börja tro och tänka positivt när man som jag levt i ett dunkel så länge är inte det lättaste. och dessutom är det bara någon mediakåt apa som kommér med tipsen också, de känns bara så tunna..som allt annat med aftonbladet. gud va den tidningen horat ner sig. handlar det inte om kändisar, sex eller total misär är det tydligen inte ens värt att nämnas i AB.

drev iväg där en smula...
åter till dagens bekymmer, hur göra?
apan till samtalsterpeut visste nog inte ens att det fanns ett ord som självförtroende, för inte kunde han ge mig råd. så de får nog bli som vanligt, går det tillräckligt länge hittar jag kanske ett sätt.

Kommentarer
Postat av: Mi

Jag har visserligen aldrig direkt haft riktigt dåligt självförtroende men jag vill ändå tipsa om en bok. Självkänsla, nu! av Maria Törnblom. Kvinnan är förbannat tjatig, men det är väl så att enda sättet för att saker ska fastna i skallen på en är att dom upprepas tills man i princip blir galen.
Efter att jag läste boken själv uppmanade jag ett par vänner med riktigt kass självkänsla att läsa den och det har hjälpt en del av dom faktiskt.
Och du, vet du vad? Du klarar vad som helst så länge du verkligen vill.
Lycka till!

2007-10-03 @ 21:45:15
URL: http://porcelainheart.blogg.se/
Postat av: ny

Tack Mi!

2007-10-03 @ 22:07:35
URL: http://ny1984.blogg.se/
Postat av: Sanela

Självförtroende är en knepgig grej, vissa har i överflöd av det medan andra saknar det enormt. Och egentligen har jag ingen aning hur man skapar sig ett bättre självförtroende men jag tror att man ska börja hos sig själv. Acceptera sig själv för den man är, se positivt på saker man gör, smickra och berömma sig själv, och även sätta delmål som man efter hand uppfyller. Hade jag haft ett bra recept på det så hade jag förmodligen själv använt det. Jag hoppas att du kommer lyckas =) !!

2007-10-04 @ 18:05:31
URL: http://sanelaaa.blogg.se
Postat av: Ny

Sanela: jag har mina små funderingar på hur jag ska gå till väga. det som är svårast är att berömma sig själv...men det löser, saker har en förmåga att göra det, tar bara lite olika lång tid!

2007-10-04 @ 21:49:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0