principsak

ligger just nu i soffan och slöar, knäpper lite på gitarren...borde egentligen börja räkna på veckans uppgifter som handlar om instabilitet. men jag känner verkligen inte för det just nu. kollade igenom uppg förut och de verkar inte så svårt.
läste igår att man skall handla så att man själv kan stå för det. detta fick mig att börja fundera på hur jag handlar och hur jag handlat i en massa situationer. och jag kom på mig själv att jag flera gånger struntat i en massa saker för att jag helt enkelt inte orkat. har gjort så även om det givit mig dåligt samvete...alltså handlade jag på ett sätt jag inte kan stå för. jag gick ifrån mina egna principer.

har aldrig funderat djupare på hur jag känner mig efter att jag gått ifrån mina principer, har ju märkt mitt dåliga samvete men inte tänkt mer på det.

men nu när jag läst att en hjälp till bättre självkänsla är att just handla efter sina egna principer. eller att iaf försöka...så just nu tycker jag att jag har rätt till att vila lite. jag kommer att räkna senare...däremot om uppgifterna hade verkat svårare hade jag förmodligen suttit och räknat nu...

en sak som kommer att bli påfrestande, och som är påfrestande nu är min morgontrötthet...jag vill verkligen inte gå upp...eller orkar knappt...men tar jag sovmorgon och missar en föreläsning som jag vet att jag behöver får jag dåligt samvete. om jag däremot kämpar mig upp och går på föreläsningen så känner jag en viss tillfredställelse...alltså har jag handlat efter mina principer som säger mig att jag ska gå till uni. det är ju trots allt därför jag tar studielån.

jag hoppas att jag är på väg mot en bättre självkänsla, jag försöker nu att jobba aktivt med det. och bara det är en bedrift i sig...hade det varit för nåt år sen så hade jag sagt att jag skulle försöka, men hade förmodligen aldrig gått längre än så...skillnaden nu är nog att jag verkligen insett att jag inte kan fortsätta så här längre...eller jo det kan jag ju, men jag skulle inte må bättre heller.

och det är ju just det...jag jobbar aktivt själv för att må bättre, känna tillfredställelse med mitt liv och känna glädje...
och jag känner redan nu att jag är på rätt väg, den här bloggen har verkligen varit en hjälp, här har jag kräkts ur mig en massa....och nu ska jag ge mig på att försöka jobba upp min självkänsla och självförtroende...

lycka till till mig!....lycka till mig....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0